W dobie kryzysu klimatycznego świadomość ekologiczna konsumentów rośnie. Wg badania PwC z 2024 roku konsumenci skłonni są zapłacić blisko 10% więcej za produkty, które zostały wytworzone w sposób zrównoważony lub pochodzą z takich źródeł. [1] Przedsiębiorcy z sektora MŚP coraz częściej decydują się na ujmowanie kwestii zrównoważonego rozwoju w strategiach biznesowych. Niestety, wraz z rosnącą popularnością „zielonych” inicjatyw, pojawił się również problem greenwashingu.
Co to jest greenwashing?
To działanie polegające na dostarczaniu konsumentom wprowadzających w błąd lub wręcz fałszywych informacji na temat wpływu produktów, usług i działalności firmy na środowisko. [2] Celem takiej praktyki jest zwiększenie sprzedaży, przyciągnięcie klientów poszukujących produktów ekologicznych i wzmocnienie wizerunku marki, jednak bez realnych działań na rzecz ochrony środowiska. Greenwashing nie ogranicza się tylko do działań promocyjnych. Może występować w raportach, strategii biznesowej firmy, na etykietach produktów a nawet w nazwie przedsiębiorstwa.
Rodzaje greenwashingu
Greenwashing przybiera różne formy. [3] Są to m.in.:
Co na to prawo?
26 marca 2024 roku w UE weszła w życie Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/825 z dnia 28 lutego 2024 r. w sprawie zmiany dyrektyw 2005/29/WE i 2011/83/UE w odniesieniu do wzmocnienia pozycji konsumentów w procesie transformacji ekologicznej poprzez lepszą ochronę przed nieuczciwymi praktykami oraz lepsze informowanie (Dyrektywa ws. greenwashingu), która wymaga implementacji do prawa krajowego. Ma to nastąpić do 27 marca 2026 r. Dyrektywa ta ma wyeliminować możliwość stosowania praktyk wprowadzających klientów w błąd i umożliwić im podejmowanie świadomych decyzji zakupowych. Wprowadza m.in. zakaz stosowania ogólnych stwierdzeń typu „eko”, „bio” czy „green” bez konkretnych dowodów.
Na końcu europejskiej ścieżki legislacyjnej jest Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie oświadczeń środowiskowych i informowania o nich 2023/0085 (Dyrektywa ws. oświadczeń środowiskowych - Green Claims). Dyrektywa ta wskaże, jak precyzyjnie należy komunikować treści środowiskowe, by nie wprowadzać odbiorców w błąd.
Szczegółowe streszczenie dyrektyw dostępne jest TUTAJ.
Ryzyka związane z greenwaschingiem:
Kary za tego rodzaju działania mogą sięgać 10% rocznego obrotu przedsiębiorcy osiągniętego w roku poprzedzającym rok nałożenia kary, a także kary w wysokości do 2 mln zł nakładanych na osoby zarządzające (w przypadku instytucji finansowych – do 5 mln zł na osobę zarządzającą). [4]
W Europie zapadły już wyroki sądowe w sprawach związanych z greenwashingiem. Sąd okręgowy w Amsterdamie w marcu 2024 r. orzekł, że holenderska linia lotnicza KLM złamała prawo, wprowadzając klientów w błąd reklamami dotyczącymi ochrony środowiska. Sąd orzekł, że reklamy KLM wprowadzały w błąd w 15 z 19 deklaracji środowiskowych firmy. [5]
Również duński gigant produkcji mięsa wieprzowego Danish Crown został oskarżony o wprowadzanie konsumentów w błąd. Firma umieszczała na swoich produktach etykiety „duńska wieprzowina jest bardziej przyjazna dla klimatu niż myślisz”. [6] Przedsiębiorstwo przyznało się do błędu, co publicznie obwieściło na swojej stronie internetowej.
Jak unikać greenwashingu i budować zaufanie klientów?
Ale przede wszystkim
Jeśli szukasz wsparcia we wdrożeniu koncepcji zrównoważonego rozwoju w swojej firmie, skorzystaj z naszej usługi oceny przedsiębiorstwa w tym zakresie. Pozwoli ona określić, na jakim etapie jest Twoja firma i zaplanować kolejne działania. Usługa finansowana jest ze środków UE i budżetu państwa - nie ponosisz żadnych kosztów. Szczegóły znajdziesz TUTAJ.
Materiały źródłowe:
[1] https://www.pwc.com/gx/en/news-room/press-releases/2024/pwc-2024-voice-of-consumer-survey.html
[2] https://www.investopedia.com/terms/g/greenwashing.asp
[3] https://planet-tracker.org/wp-content/uploads/2023/01/Greenwashing-Hydra-3.pdf
[4] https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/ochrona-konkurencji-i-konsumentow-17337528
Copyrights © CWO